W PPP nr 5 są organizowane i działają zespoły orzekające wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz indywidualnego nauczania i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci uczęszczających do przedszkoli, szkół i placówek w dzielnicy Psie Pole. Dla dzieci, które nie uczęszczają do żadnej placówki są w rejonie naszej poradni o ile mieszkają na Psim Polu.
Do wniosku rodzice zobowiązani są dostarczyć diagnozę lekarską (wraz z oznaczeniem alfanumerycznym) oraz inną posiadaną dokumentację badań specjalistycznych oraz opinię nauczycieli, terapeutów itp.
Wydanie orzeczenia lub opinii poprzedzone jest analizą dostarczonej dokumentacji oraz diagnozą przeprowadzaną w Poradni wg następującej procedury:
Szczegółowy wywiad obejmujący:
przebieg ciąży i porodu,
informacje n/t dynamiki rozwoju,
informacje n/t dynamiki pojawienia się i rozwoju nieprawidłowości wg obserwacji rodziców,
aktualne funkcjonowanie dziecka: tryb życia, sen, jedzenie, potrzeby fizjologiczne, zabawy i zajęcia, upodobania, sposoby komunikowania się z otoczeniem, umiejętności samoobsługowe i inne wg obserwacji rodziców, osobliwości.
Obserwacja dziecka w gabinecie (aktywność spontaniczna, kontakt z rodzicami, osobą badającą, sytuacja zadaniowa, różne próby kliniczne).
Wyniki obserwacji ujęte w kategoriach Skali Oceny Autyzmu Dziecięcego CARS (nie obligatoryjnie).
Analiza wytworów dziecka (prace szkolne i domowe).
Ocena procesów Integracji Sensorycznej z wykorzystaniem Kwestionariusza Rozwoju Sensorycznego Dziecka (różne wersje, wypełniany wraz z matką) - ocena procesów SI oraz elementy obserwacji klinicznej, szczególnie ocena rozwoju ruchowego.
Badanie bezpośrednie; w zależności od możliwości i potrzeb wykorzystuje się następujące metody:
Profil Psychoedukacyjny (PEP-R Schoplera).
Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera P - 93,
Skala inteligencji Stanford-Binet 5,
Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia,
Test Ravena,
Skala Inteligencji Wechslera ( w przypadku dzieci starszych wysoko funkcjonujących),
Test Bender - Koppitz,
rysunek, próbki pisma,
inne metody np. PPAC i PAC (sporadycznie), Australijska Skala dla Zespołu Aspergera.
ze szczególnym uwzględnieniem funkcji komunikacyjnej mowy.
Odrębne badanie pedagogiczne przeprowadzane jest w przypadkach starszych dzieci wysoko funkcjonujących.