Dzieci z autyzmem

W PPP nr 5 są organizowane i działają zespoły orzekające wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz indywidualnego nauczania i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci uczęszczających do przedszkoli, szkół i placówek w dzielnicy Psie Pole. Dla dzieci, które nie uczęszczają do żadnej placówki są w rejonie naszej poradni o ile mieszkają na Psim Polu.

Do wniosku rodzice zobowiązani są dostarczyć diagnozę lekarską (wraz z oznaczeniem alfanumerycznym) oraz inną posiadaną dokumentację badań specjalistycznych oraz opinię nauczycieli, terapeutów itp.

Wydanie orzeczenia lub opinii poprzedzone jest analizą dostarczonej dokumentacji oraz diagnozą przeprowadzaną w Poradni wg następującej procedury:

Diagnoza psychologiczna

  1. Szczegółowy wywiad obejmujący:

    • przebieg ciąży i porodu,

    • informacje n/t dynamiki rozwoju,

    • informacje n/t dynamiki pojawienia się i rozwoju nieprawidłowości wg obserwacji rodziców,

    • aktualne funkcjonowanie dziecka: tryb życia, sen, jedzenie, potrzeby fizjologiczne, zabawy i zajęcia, upodobania, sposoby komunikowania się z otoczeniem, umiejętności samoobsługowe i inne wg obserwacji rodziców, osobliwości.

  2. Obserwacja dziecka w gabinecie (aktywność spontaniczna, kontakt z rodzicami, osobą badającą, sytuacja zadaniowa, różne próby kliniczne).

    • Wyniki obserwacji ujęte w kategoriach Skali Oceny Autyzmu Dziecięcego CARS (nie obligatoryjnie).

  3. Analiza wytworów dziecka (prace szkolne i domowe).

  4. Ocena procesów Integracji Sensorycznej z wykorzystaniem Kwestionariusza Rozwoju Sensorycznego Dziecka (różne wersje, wypełniany wraz z matką) - ocena procesów SI oraz elementy obserwacji klinicznej, szczególnie ocena rozwoju ruchowego.

  5. Badanie bezpośrednie; w zależności od możliwości i potrzeb wykorzystuje się następujące metody:

  • Profil Psychoedukacyjny (PEP-R Schoplera).

  • Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera P - 93,

  • Skala inteligencji Stanford-Binet 5,

  • Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia,

  • Test Ravena,

  • Skala Inteligencji Wechslera ( w przypadku dzieci starszych wysoko funkcjonujących),

  • Test Bender - Koppitz,

  • rysunek, próbki pisma,

  • inne metody np. PPAC i PAC (sporadycznie), Australijska Skala dla Zespołu Aspergera.

Diagnoza logopedyczna

  • ze szczególnym uwzględnieniem funkcji komunikacyjnej mowy.

Odrębne badanie pedagogiczne przeprowadzane jest w przypadkach starszych dzieci wysoko funkcjonujących.